Un dia a l’escola

23 · 03 · 2020

L’escola obre les portes a les 9h del matí. La primera cosa que fan els infants acompanyats per les seves famílies, és anar a la seva capsa per deixar les seves coses. Després, van a deixar la bosseta de l’esmorzar al cistell de la seva aula de referència i posen el nom al panell de l’entrada.

Temps de Joc Compartit

De 9h a 10h, en el Temps de Joc Compartit, els infants circulen lliurement per les propostes que troben. Les famílies podeu acompanyar els vostres fills i filles i gaudir del joc amb ells i elles durant la primera mitja hora, de 9h a 9’30h. Les propostes del Temps de Joc Compartit es canvien cada setmana i estan pensades per tot l’equip pedagògic. Sempre que el temps ens ho permeti, podreu trobar una proposta a l’Espai Exterior, ja que concebem que és un espai d’aprenentatge més.

Temps de Grup

A les 10h, quan s’ha acabat el Temps de Joc Compartit, cada infant es dirigeix a la seva ubicació on es reuniran amb la seva referent d’aprenentatge per a realitzar el Temps de Grup. En aquesta estona es treballen rutines. Normalment, després de donar el «Bon dia» com a grup, iniciem aquesta estona de Temps de Grup amb una conversa asseguts al voltant de la catifa.

Habitualment comencem després de tancar l’estona de Temps de Joc Compartit, per això intentem dirigir la conversa cap a saber que han fet durant aquesta estona, a quin espai han jugat, amb qui, que han aconseguit fer, si han fet alguna descoberta, conflictes que han pogut sorgir… Evidentment, si és necessari, donem paraula a explicar totes aquelles vivències que han tingut amb la família o amb els amics i amigues.

També aprofitem aquesta estona per mirar el que farem, si hi ha algun canvi en les rutines diàries, organitzar el nostre dia.

Els hàbits i rutines permeten fixar seqüències i percebre pautes d’estructuració en l’organització temporal. És per aquests motius que La Flor de Maig creu que és important que els infants puguin comptar amb hàbits i rutines que els permetin aconseguir sentir-se més segurs d’ells/es mateixos/es, fan créixer la seva autonomia i potencien la seva autoestima. Aquestes rutines les treballem a partir de la figura del/la conductor/a, les responsabilitats del/la qual, van augmentant amb la maduresa de l’infant. Finalment, aquesta estona finalitza amb l’esmorzar conjunt i tranquil.

Cap a les 10’40h, els infants, surten a l’Espai Exterior per jugar i esbargir-se una estona. Exceptuant els infants de P3 (i de P4 durant el primer trimestre), la resta tornen a entrar per, o bé, fer Temps de Grup o bé fer Espais d’Aprenentatge. Els infants de P3 gaudeixen una estona més llarga de l’Espai Exterior.

El Temps de Grup l’entenem com una estona tranquil·la on oferim propostes i activitats que ajudin els alumnes a créixer en el seu aprenentatge des de diferents àmbits, amb diferents estratègies i eines. En aquesta franja horària es treballen les propostes d’aprenentatge de manera global i vivencial, tenint en compte els diferents nivells maduratius de l’alumnat.

És un moment idoni per adornar-nos que ser part d’un grup ens aporta seguretat, estabilitat i ens ajuda a créixer com a individus. El desenvolupament i enfortiment del sentiment de pertinença dels grups en una escola ajuda a construir consciència de vinculació, afavoreix les actituds participatives i de cooperació en el medi i en l a comunitat, i facilita el procés d’inclusió i la cohesió social.

Un dia a la setmana, cada grup va a la sala de psicomotricitat a fer la sessió tancada de psicomotricitat Aucouturier.

Dinar

A les 12:30h és el moment d’anar a dinar per als infants. Actualment tots els infants dinen en un sol torn. En aquest moment, si es queden a dinar a l’escola, els infants estan amb els acompanyants de migdia, qui ensenya a que s’autoregulin el menjar. Les famílies que ho desitgeu, el dia que ho desitgeu, també podeu dinar amb el vostre fill o filla. L’escola, actualment no té cuina, sinó que hi ha un càtering proporcionat per Cibus, una empresa que ens proporciona una cuina de proximitat i ecològica, sense precuinats ni ultraprocessats.

Quan acaben de dinar, els infants de P3 fan la migdiada o descansen , i la resta d’infants, poden decidir si volen anar a l’espai tranquil o a jugar a l’Exterior. 

Espais d’Aprenentatge

De 15h a 16’30h es realitza Temps de Grup o bé Espais d’Aprenentatge.

Actualment l’organització dels Espais d’Aprenentatge és P3 i P4 barrejats i P5 i 1er de primària barrejats. A diferència del Temps de Joc Compartit, on els infants circulen lliurement, cadascun dels infants passen per tots els Espais, ja que pensem que és important què tots i cadascun dels infants provin i s’arrisquin, que surtin de la seva zona de confort. Durant una setmana, cada infant comença i acaba l’Espai d’Aprenentatge que ell o ella mateixa ha triat, així s’estan treballant aspectes tant importants com la responsabilitat, el compromís, el rigor i l’esforç.

Els Espais d’Aprenentatge neixen a La Flor de Maig pel convenciment, per part de l’equip pedagògic, de l’enriquiment del desenvolupament global dels infants mitjançant la interacció entre iguals. Considerem que dins d’aquest procés és imprescindible la interacció amb altri, atès que totes som una font de coneixement, d’experiències i veiem i interpretem el món de maneres diferents. Aquests aspectes pensem que són molt enriquidors i necessaris dins de tot procés d’aprenentatge i socialització. És per aquest motiu que des de l’inici vam creure que calia que els infants de nivells diferents poguessin gaudir d’espais on estar barrejats, compartint les seves vivències i coneixements.  

La ràtio que ens trobem actualment a les aules, l’atenció a la diversitat i la inclusió també han estat aspectes que hem tingut molt presents a l’hora de definir el projecte de l’escola. El com intentar disminuir el nombre d’infants a l’hora de realitzar propostes que impliquin experimentar, expressar, moviment i reflexionar ha estat present en molts debats pedagògics. De la mateixa manera, s’ha contemplat la recerca de fórmules que afavorissin la inclusió, dissenyant propostes on cada infant pogués donar resposta a les seves inquietuds i interessos. Aquestes reflexions ens han dut a cercar i reformular estratègies organitzatives que ens portessin a poder oferir una resposta tangible a aquesta realitat, com són els Espais d’Aprenentatge.

Últimes entrades del blog


Procés de preinscripció curs 2020/2021

8 · 05 · 2020

El Departament d’Educació ja ha donat les dates i la preinscripció escolar per a l’educació infantil, primària i ESO serà entre el 13 i el 22 de maig.

Ampliar

Bones vacances famílies!

3 · 04 · 2020

Ens agradaria desitjar-vos les millor vacances possibles i aportar el nostre granet de sorra perquè siguin una mica més divertides. Per això, famílies, us proposem un repte!

Ampliar

Les propostes de Tonucci durant el coronavirus

3 · 04 · 2020

El pedagog dona alguns consells perquè els infants puguin continuar aprenent tot i el confinament.

Ampliar